۱۳۸۹ شهریور ۲۷, شنبه

پیشنهاد یک راه حل موقت برای حفظ پل-بند شادروان

متاسفانه ریخته شدن فاضلابها به رود کارون، هم موجب آلودگی آب این رود می‌شود و هم مواد شیمیایی موجود در آنها به سازه‌های باستانی و میراث گذشتگان ما هم آسیب زیادی می‌زنند. یکی از این فاضلابها دقیقا به پایه‌های قسمت شمالی پل-بند شادروان می‌ریزد. برای نجات این پل برنامه‌های پیچیده و بلند مدتی تهیه شده است. اما به نظر من می‌توان با انجام یک کار ساده حداقل تا زمانی که برنامه‌های اصلی اجرایی شوند، از این پل محافظت کرد.
می‌توان با منحرف کردن این فاضلاب و منتقل کردن دهانه ورودی آن به کمی بالاتر، از سرازیر شدن مستقیم فاضلاب به پایه‌های پل جلوگیری کرده و غلظت آلاینده‌ها در آنها به میزان خیلی زیادی کاهش داد. برای انجام این کار نیازی هم به دستگاه‌های حفاری و ساختمانی نیست. چند نفر کارگر و یا عده‌ای از دوستداران میراث فرهنگی هم می‌توانند با ابزارهایی مانند بیل و کلنگ و فرغون، این فاضلاب را تغییر مسیر داده و از پل دور کنند. این فاضلاب ابتدا در جهت مخالف پل و به سمت بالادست رود می‌رود. اما بعد از طی چند متر به سمت پل تغییر جهت می‌دهد. اگر قبل از این تغییر جهت مسیر آن را ادامه داده و برایش یک جوی مناسب ایجاد کنیم، دهانه ورودی فاضلاب به رود کارون، از شادروان بسیار دور می‌شود. با این کار هنوز هم آلاینده‌ها وارد آب رود می‌شوند. اما چون غلظت خود را از دست می‌دهند و با حجم بالایی از آب ترکیب می‌شوند، خطر بسیار کمتری برای پل شادروان ایجاد می‌کنند.
  

نظر شما چیست؟

7 نظر:

midja گفت...

سلام
اسم شما رو به عمد اینجوری نوشتم.
اگه خوشتون نیومده لطفا ی اسم پیشنهادی بدین تا جایگزین کنم.

پست جالبیه و تاملناک

گنج گفت...

سلام
نه. فقط فکر کردم اشتباهی اینجوری نوشتی.
ممنون که به وبلاگم سر میزنی

kimia گفت...

سلام خوبی همشهری
http://meshkat-shushtar.blogfa.com/

وبلاگتو لینک کردم .
شما هم لطفا به اسم ترفند رایانه مذهبی عاشقانه روانشناسی و.... لینک کنید . موفق باشید . شب خوش

ابی توپل گفت...

سلام جناب آقای گنج

ما که جز طرفدارای شوشتر هستیم

شما که به وبلاگ ما سر نمیزنی

من آ÷ کردم خوشحال میشم به وبلاگ من حقیر هم سر بزنی

آمدم خبر کنم

راستی بابت این همه فعالیته وبلاگی شما برای شوشتر کمال تشکر دارم

منتظر حضور گرم شما هستم

شما هم لینک من شده ای

گنج گفت...

سلام ابی جان!

فعلا فقط همین کارا از دستمون بر میاد. خوشحال میشم اگه انتقادی به این نظرها دارید، بنویسید.

hidalo گفت...

سلام خدا قوت.
دل مو خوش بید گفتن تصفیه خونه فاضلاب بزنن

مصطفی فتحی زاده گفت...

وبلاگ شما را لینک نمودم . شما نیز وبلاگ اینجانب را لینک نمایید.

www.shushtarweblog.blogfa.com