۱۳۸۹ دی ۲۰, دوشنبه

معجزه شق‌القمر پیامبر و تصاویر ناسا از سطح ماه

قبل از هر چیز این نکته را بگویم که هدفم از نوشتن این مطلب فقط رد ادعای وجود آثار دو شقه شدن ماه است. همانطور که در تفسیر المیزان جلد 19 صفحه 105 بیان شده است، وقتی که خداوند بتواند ماه را به دونیم کند، خواهد توانست دوباره آن دو نیمه را به هم وصل کند به صورتی که اثری از دو نیمه شدنش نه بر روی خود ماه باقی بماند و نه اثرات زیانباری بر روی زمین ایجاد کند.

اما اصل موضوع: 
مدتی است که یک ایمیل حاوی خبر اثبات معجزه شق القمر پیامبر، توسط تصاویر ناسا از سطح ماه بین مسلمانان جهان رد و بدل می‌شود. این مطلب در وبلاگها و حتی سایتهای بسیار معتبری به زبانهای فارسی، عربی، اردو، انگلیسی و ... منتشر شده و در سطح وسیعی گسترش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد که بانی این کار ناپسند یک فرد مصری باشد. کار به جایی رسیده که حتی سمینار هم برای آن برگزار کرده‌اند. در لینکهای زیر می‌توانید با محتوای این مطلب جعلی و دروغین بیشتر آشنا شوید:


کسی که چنین داستانی را سر هم کرده است. انسانی شیاد و دروغگو بوده که با هیچ هدف مقدسی نمی‌تواند چنین دروغ بزرگی را توجیه کند. چنین دروغی نتیجه‌ای جز سست کردن ایمان مسلمانان در پی ندارد. زیرا وقتی که ابرهای تیره کنار بروند و حقیقت همچون خورشیدی نورانی آشکار شود، کسانی که اساس ایمان و اطمینان قلبی خود را بر این پایه قرار داده‌اند ممکن است سرخورده شده و دچار فروپاشی اعتقادی شدیدی شوند.
برخی از افراد عاقل و دلسوز توانسته‌اند تمامی ناراستی‌های این شایعه را کشف کنند و دلایل رد این ادعا را در اینترنت منتشر کرده‌اند. اما متاسفانه حجم انتشار خبر دروغین آنقدر زیاد است که هیچکس متوجه این روشنگری‌ها نمی‌شود. ابتدا دلایلی را که شخصا به آنها رسیده‌ام را می‌نویسم و بعد دلایل دیگران را هم در ادامه نقل می‌کنم.
    

این تصاویر در اکثر سایتها و ایمیلها به عنوان آثار شکافته شدن ماه قرار داده شده‌اند:

الف
ب
تصویر الف در حقیقت تصویری از «گسل سن آندریاس» در نزدیکی شهر معروف لس‌آنجلس آمریکا است. این مکان یکی از محلهای بسیار مهم مطالعه زلزله و حرکت پوسته زمین است. تصاویر رنگی و گسترده‌تر این گسل را در اینجا می‌توانید ببینید:

        


اما تصویر ب (تصویر سیاه و سفید) متعلق به یک شیار جالب توجه روی ماه به نام Ariadaeus Rille است که کاملا حقیقی است و این تصویر واقعا توسط ناسا ثبت شده است. اما چیزی که در این تصویر و تصاویر مشابه آن دیده نمی‌شود، نسبت طول این شیار با ابعاد کره ماه است. من با استفاده از نرم‌افزار Google Earth که دارای امکان مشاهده آسمان و سطح ماه و مریخ هم هست، طول تقریبی این شیار را محاسبه کرده‌ام که در تصاویر زیر دیده می‌شود:



به نقل از یکی از کاربران سایت کانون گفتگوی قرآنی:
تصویری که در رابطه با شیار کمربندی به دور ماه به آن استناد می‌شود، تصویر یکی از شیارهای از نوع «مستقیم» (Straight Rilles) در ماه می‌باشد که در سال 1969 توسط سفینه‌ی آپولو 10 از سطح ماه گرفته شده است. نام علمی این شیار، Ariadaeus Rille می‌باشد. برخلاف آنچه که گفته می‌شود، این شیار بصورت کمربندی دور تا دور ماه را فرا نگرفته است، بلکه طول آن تنها 300 کیلومتر می‌باشد (قطر ماه 3,476 کیلومتر است) و از پیدایش آن نیز میلیونها سال می‌گذرد. و هیچگونه شیاری که سرتاسر ماه را فرا گرفته باشد، روی ماه وجود ندارد. همچنین در اسناد و تصاویر و گزارشات ناسا نیز هیچگونه اشاره‌ای به وجود چنین شیاری و یا دو نیم شدن ماه وجود ندارد. کلیه‌ی گزارشاتی که در این مورد به ناسا منتسب می‌شود، کاملا بی اساس و کذب می‌باشند.

البته تصویر زیر را هم به عنوان محل شکافته شدن ماه نشان می‌دهند:


این شیار هم یکی از شیارهای معروف روی سطح ماه به نام Rima Hadley است. محل فرود سفینه آپولو 15 در کنار این شیار بوده است. این شیار را هم به صورت سرتاسری و حتی با احتساب بخشهای خیلی کم عمق و بخشهای جدا شده آن اندازه گرفته‌ام که در تصاویر زیر قابل مشاهده است:


حداکثر عمق شیار Ariadaeus Rille برابر 0.48 کیلومتر و حداکثر عمق شیار Rima Hadley برابر 0.4 کیلومتر است. اگر ابعاد این دو شیار را با دره معروف گرند کانیون -که در قاره آمریکا واقع شده و دارای طول 446 کیلومتر و عمق 1.8 کیلومتر است- مقایسه کنید و سپس در تصویر زیر هر دو شیار مذکور و تمام سطح ماه را ببینید، خودتان می‌توانید قضاوت کنید که آیا این شیارهای کوچک و سطحی می‌توانند کره ماه را بشکافند یا خیر.


 برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این شیارها و همچنین مطالب مرتبط با شق‌القمر به این آدرسها مراجعه کنید:

San Andreas Fault - Wikipedia

2 نظر:

مسافر شوشتر گفت...

سلام [گل]

آقای گنج
زیبا بود، استفاده کردیم

موفق و مؤید ...

davood گفت...

البته مسیرش شبیه رود کارون بوده که قبلا تو ماه بوده و توسط یکی به اسم alopkiujoolminus به زمین منتقل شده و اینا می خواستن برا یه چیز دیگه معرفی اش کنن که شما مچشون رو گرفتید. این مسیر در واقع محل قبلی رود کارون در ماه بوده است

اثباتش هم در لینک زیر است
www.eesc.blogfa.com